måndag 1 december 2008

Lussekattsbak

Jag har varit ledig hela dagen så jag passade på att baka lussekatter jag brukar använda mig av ett recept från Arla med kesella i degen, vilket gör att man inte måste ha i lika mycket smör som i en vanlig deg. Saffransröden blir på så vis riktigt saftiga och fina och lite nyttigare också om man nu orkar bry sig om sånt. jag tycker mest att det är skönt att degen brukar bli väldigt lättutbakad. Vad som stör mig dock är att mina lussekatter alltid har en tendens att jäsa upp och bli lite oformliga. Inte alls så där vackra och näpna som de är i kokböckerna, men man kan ju inte få allt här i världen...

Lussekatter med kesella
50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
2 påsar saffran
1½ dl socker
½ tsk salt
1 burk lättkesella

Jag brukar börja med att mortla saffranen rejält med någon matsked socker eftersom jag inbillar mig att saffranet löser sig bättre då men det är inte nödvändigt. Smula jästen i en bunke. Smält smöret och slå på mjölken och värm till 37 grader. Slå degspadet över jästen och rör om till jästen löst sig. Tillsätt saffran, socker, salt och kesella. Rör ned mjölet lite i taget och bearbeta degen väl tills den blir blank och släpper bunkens kanter. Låt den jäsa övertäckt i ca 30 minuter. Knåda degen på mjölat bakbord och baka ut den till saffranskusar (ca 35 st). Lägg på bakplåtsklädda plåtar och dekorera med russin. Låt jäsa igen i 30 minuter. Pensla med uppvispat ägg och grädda dem sedan i 5-8 minuter i 225 grader. Större figurer behöver förstås stå längre i ugnen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

2 påsar saffran...
OM jag tar saffran, blir det en ½ påse.

Fridolin sa...

Mängden är ju en smaksak förstås men utan saffran blir det ju bara vanliga bullar...