måndag 1 december 2008

Julköttbullar på latmansvis














När jag ändå hade fått upp ångan med lussekattsbaket satte jag igång med julköttbullarna. Receptet på dem hittade jag här under rubriken "Svenska julköttbullar à la Fanny & Alexander" och de blev verkligen goda. Visserligen avvek jag en smula från grundreceptet och lade till några matskedar grädde och lite mera färs men det var nog ursprungsreceptets ströbrödblandning som gjorde dem saftiga och fina. Socker är överflödigt i köttbullar enligt mig men det kanske påverkar stekytan? Själv körde jag latmansvarianten och lagade köttbullarna i en långpanna i ugnen. De får kanske inte riktigt lika fin färg som när de tillagas i stekpanna men då bryner man dem bara lite innan man serverar dem sen. Hemskt smidigt om man ska steka köttbullar till många!

Update har fixat länken (hoppas jag).

2 kommentarer:

Ulrika sa...

Häärliga recept, på din sida... ska prova vartenda ett av dem!

Fridolin sa...

Tack! Det var roligt att höra. Förhoppningsvis kommer det fler.