torsdag 19 november 2009

Bästa julkalendern genom tiderna

Detta är en fråga som nog dryftats och röstats om en evinnerliga massa gånger på julbloggar och internetsidor landet runt. Själv är jag född på 80-talet och minns Trolltider med nostalgi men min absoluta favorit i julkalendersväg är ändå Albert & Herberts jul.

Albert och Herbert är far och son skrothandlare och bor i en ruffig länga på Skolgatan 15 i Haga. I stallet står deras trogne följeslagare på skrothämtarturerna, hästen Herkules. Serien kretsar kring Albert och Herberts far-son-relation, vilken inte är helt okomplicerad. Båda är livrädda för att leva ensamma tycks det och var gång Herbert, som är 38 år, gör en ansats till att flytta ut ser Albert på honom med våta hundögon och pratar om krossade fadershjärtan.

Den här kan -inte- leva- med -och- inte -heller -utan varandrasituationen ger upphov till diverse konflikter mellan far och son, som när Albert vill tapetsera hela hallen med tomtetapeter och hänga guvernanter (girlander) överallt. Tonen dem emellan är rå men hjärtlig och kanske gillar jag kivandet extra mycket för att det då och då dyker upp västgötska uttryck som ingen här i huvudstaden riktigt förstår sig på. Men så är de ju lite tetiga här också...

4 kommentarer:

Jul i laloland sa...

Jag undrar hur många gånger jag och min morfar har kollat på Albert och HErbert tillsammans. Faktiskt så fick han för några år sedan den här julkalendern på VHS och blev himla glad. Det var roligt.

jag gillar när man ser att de är i en studio, vet inte varför men det ger mig någon speciell känsla som fanns när man var liten.

lotta sa...

Ojoj, det var länge sen jag såg Albert och Herbert. Är sugen dock!

Jag är så tråkig så för mig är Trolltider fortfarande den bästa.

Anonym sa...

Ha ha ni är väl för unga för på min tid var det faktiskt Teskedsgumman och det sitter i själen ännu. Tänk er en käring som blir så liten att hon kan gömma sig i en rockficka. Det kittlar fantasin det.Kram M

Metronyx sa...

Trolltider är helt klart bäst. Men älskar den här åxå, jag och sjuåringen ser den nu varje dag. Elva-åringen bara skäms när hon ser pappa Alberts tokigheter : )