söndag 22 november 2009

Julstilar del 3

Avskalat och modernt
Denna julstil sätter designen i fokus. Rena linjer och tydligt formspråk är ledorden här. Den som gillar den här stilen pyntar förmodligen återhållsamt med få, lite dyrare prylar som smälter in med den övriga inredningen. Det gäller även granen som gärna får vara stilrent vit.















När det gäller granpynt och övriga detaljer kan gå i de traditonella julfärger som rött och grönt men man kan lika väl bryta av med en okonventionell färg som svart eller t.ex. orange för ett tuffare uttryck.Kanske väljer du bort granen helt? Eller har ont om plats? En snygg julgransfot kan användas på annat vis. Formgivaren Maria Håård berättar för Sköna Hem att hon använder julgransfoten, som hon designat, som golvljusstake med vattenskålen fylld av lingonris till jul.


Textilerna får gärna vara färgstarka med stiliserade tryck. Marimekkos Taikamylly passar perfekt på långbordet. Servera ris à la maltan i Sagaforms retroinspirerade desertskålar Juicy och avnjut glöggen i Rörstrands stilrent dekorerade glöggmuggar.
















I fönstret hänger du en adventsstjärna i frostat plexiglas i design av Gunilla Poignant. Vill du hellre ha en adventsljusstake? Då kanske en diodprydd gran eller båge passar eller en svart, enkel julbock? Snygg jul! Bilder från IKEA,Royaldesign.se,rum21.se,Rusta

3 kommentarer:

jul i laloland sa...

Jag må vara en kitschig böna, men jag gillar "kottarna" från Ikea och den vita granen. Den vita granen är liksom på gränsen till att få vara trendig / kitsch och det är så jag gillar det. Fatta snygg den hade blivit med enbart rosa, turkosa och lila grejer i... *juldreggel*

Marimekko-duken (visst var det duken?) skulle jag JÄTTEGÄRNA vilja ha. GUUUD så schnygg. Jag igllar inte bara kitsch, utan även 60 & 70-tal... allt i en salg blandning.

För övrigt ett snyggt och stilrent inlägg, me like!

Fridolin sa...

Tack och bock. Egentligen är nog jag helt fel person att göra ett stilrent inlägg. Själv är jag totalt stilschizofren. Gillar att blanda jag med. Jag har bara tagit med saker jag själv skulle kunna tänka mig att ha så en äkta minimalist kanske skulle ha en del att tillägga...

Taikamylly är som jag förstår en metervara som ingår i julsortimentet för året. Tyvärr är vårt köksbord för litet för att tyget ska göra sig riktigt ovanpå det men jag är rejält sugen på det samt ett par andra Marimekkotyger just nu.

Hanneles jul sa...

Svart är spännande.