måndag 16 november 2009

Klimatsmartare jul














Julen är tid för samvaro och gemenskap men det är också den tid på året då vi svenskar shoppar allra mest. Handlarna myser och gnuggar händerna och själv sveps jag lätt med i köpyran i när butikernas skyltfönster glimrar och gnistrar och det spelas Jingle Bells i varje butik med självaktning. Men så händer det att jag mitt i shoppingyran känner av en grävande känsla av dåligt samvete - all denna mat och paket tär på vår miljö. Här nedan följer några tips på en god jul även för Moder jord. Fyll gärna på med fler tips!

-Dra ned på antalet presenter.
En vän till mig och hennes familj brukar varje år spela Kris Kringle istället för att alla ska köpa en massa presenter. Alla i familjen lägger en lapp med sitt namn i en skål och sedan får man dra en lapp för att se vem man ska köpa julklapp till. Man köper en present och priset bestäms gemensamt i förväg. Fördelen är att man kan fokusera helhjärtat på att hitta den perfekta presenten till just den person man har dragit.

-Ge bort upplevelser istället för prylar. Istället för en spikmatta kan du fortsätta vara lite last year och ge bort en upplevelse. Köp biljetter till teater, bio eller opera t.ex. Eller ännu bättre ge bort lite av din tid! Tror att det var Allers som tipsade om att ge bort en sagoläsning till barnbarnen. Vilken present!

-Köp mindre mat och ät upp den du har
Köp bara det ni verkligen tycker om på julbordet. Om ingen äter pressylta så strunta i att köp hem det! Eller dela upp julbordet lite över juldagarna och ät ett par saker i taget istället för att allt ska åka ut och in i kylen till maten själv fått ben och vandrar ut.

-Laga fler gröna rätter
Svensk julmat innebär ofta mycket kött men kött är en riktig klimatbov så här kan man tänka till lite extra. Byt ut någon kötträtt mot en med grönsaker istället. Eller, vilket jag själv försöker praktisera, även om det går sådär med en köttälskande smabo, minska på köttkonsumtionen under årets alla andra dagar. Recept och tips för ett klimatsmart julbord hittar du här.

-Timer på ljusstakar och gran
Visserligen ser det mysigt ut när stjärnorna lyser i fönstren men på natten då endast tomten är vaken kan du släcka. Tomten har förhoppningsvos egen lykta. Spar energi genom att sätta timer på dina adventsljusstakar och stjärnor. Om du vet ungefär när du vaknar kan du dessutom se till att de tänds lagom tills du tänker tassa ut i köket.

4 kommentarer:

Emma sa...

Hejhej,

gillar din fina julblogg! Jag skulle gärna vilja ha din mailadress om det går bra - jag har viktig julklappsinfromation som jag vill dela med mig av!

emma@whisprgroup.com

Anna sa...

Ännu mer bra ekotips för julen, I LIKE IT! Bra länk till lite grönare julbord... är det ok om jag lånar den länken och kanske skriver en rad om det i min blogg?

Fridolin sa...

Anna: Länka på!recepten är ju allmängods. :)

Jul i laloland sa...

Superbra inlägg!!!

Jag brukar försöka ge bort kläder till stadsmissionen i den mån jag har några, i år har jag t.ex. inte köpt ett enda nytt plagg. Men man kan även skänka ljus, hemmastickade vantar, mössor etc. Det är kallt att sova utomhus i ett vintrigt Sverige. Egentligen gäller det här hela året - att vara medmänniska, men oftast blir det lite extra kring jul.
Ett annat tips jag har är att inte diska i diskmaskin. Samla julbordsdisken och gör det till någon slags tävling etc. att diska, eller nått, bara fantasin sätter gränsen.