torsdag 26 november 2009

Pernillas jul









Igår var det premiär för Pernillas Jul på TV4+ och jag trotsade mitt Wahlgrensmotstånd och bänkade mig framför tv:n. Det skulle ju handla om jul!

Så vad tyckte jag då? Jag härdade ut de första femton minutrarna men sedan orkade jag inte mer. Det kändes inte så juligt utan mer som ett B-matlagningsprogram och som ett PR-program för Pernilla Wahlgren med vänner och söner. "Din son är ju såå begåvad",kuttrade Birgitte Söndergaard och Pernilla vimsade runt i köket och strösslade rosmarin på det mesta. Personligen tycker jag att rosmarin har en tendens att smaka mögel om man tar för mycket så om jag någon gång lagar julmustkyckling får det bli utan rosmarin.

Min nästa invändning mot programmet är att tillagningstiderna för kycklingen verkar vara helt bort i tok. Jag undrar om det Pernilla är själv som är receptmakare eller
vem som kommit på den ljusa idén att tillaga kycklingfiléer med tillagningstid på 25 min ca med bitar av hårda rotsaker som behöver minst 40 min för att bli genomstekta? Det måste väl bli misslyckat hur man än gör?

Jag tror inte jag kommer att följa Pernilla fram till jul men hon ska i alla fall ha en eloge för att hon höll inne med de där jag-är-så-korkad-ha-ha-ha-skratten som brukar driva mig till vansinne annars. Programmet fölll, i mina ögon, på konstiga recept och avsaknad på julstämning och inte p.g.a. Pernilla, vilket jag nog annars hade väntat mig. Vad tyckte ni andra om programmet?

4 kommentarer:

metronyx sa...

Har inte sett det för, honestly , det var väl lite väntat att det skulle vara den här nivån på programmet. Tacka vet jag Leila.

Lalodrottningen sa...

Ja, du har ju rätt. Jag som är en lika stor Wahlgrenmotståndare som du (vi bör stå förenade...)blev dock förvånad över att hon var mildare och precis som du skriver, inte la de där skratten som hon brukar dra till med och som påminner om osäkra 17-åringars skratt när de träffar personer som de inte riktigt känner men som de vet vilka de är.
Jag tycker stressen var det mest uppenbara. Pernilla kanske skulle hålla sig till EN sak per program. Inte tre. Sen udnrar jag också lite om det inte är brukligt att sådär säga lite hur mycket creme fraiche man har i och lite så. Nä, Jag längtar till Ernst kommer den 18 dec. Då blir jag nöjd. Fan Fridolin. VI skulle ju ha ett sådant program, fatta hur bra det skulle bli. Bara roliga saker, veggomat, kitsh, NÖTTER, choklad och sällskapsspel. Underbart!

Fridolin sa...

Metronyx: Det var det väl i och för sig men jag hade ändå hoppats på att de skulle ha lyckats jula till det lite mer.

Lalodrottningen: Recepten verkade det ju inte vara någon ordning på. De räknar väl med att alla springer till datorn och letar fram det. Tacka vet jag Ernst han är pålitlig. Men om han tröttnar och vill lägga av vet han ju var han kan hitta två ersättare! :)

Elin - Julbloggen sa...

hehehehe synd att jag missade programmet..