torsdag 5 november 2009

Julmagasin 2009














Jag gillar verkligen julmagasin och köper ett par stycken varje år som jag sen sparar i en tidskriftsamlare år efter år. Någon gån i oktober brukar jag ta fram dem och bläddra i dem, bara för att bilderna är så mysiga eller för att få lite inspiration inför årets godistillagning eller julklappsinslagning. I år har jag hitills samlat tre julmagasin.

Först ut i butik var Allers med sin årliga julupplaga men den var en riktig besvikelse måste jag säga. Förra årets kändes mycket fräschare och mer inspirerande. I år var det mest gammal skåpmat tyckte jag med undantag för en del roliga pynttips.

Nej, tacka vet jag Drömhem & Trädgård julspecial. Köpte den i hegen då jag hade en lång tågresa framför mig och blev glatt överraskad. Tidningen innehöll både inrednngsreportage, pynt- och dukningstips inför julen liksom smarriga godisrecept (må vara att det nästan var ren reklam för Dansukker)handfasta råd om hur man sköter sina julblommor och tips på miljövänliga rengöringsmedel. Helgjuten är mitt intryck.

Allt i hemmet får jag i lådan eftersom jag är prenumerant och deras Julspecial brukar nästan alltid vara bra, så även i år även om jag ännu inte vant mig vid det nya formatet riktigt. Det som möjligen drar ned intrycket något är att redaktionen alltid envisas med att trycka in ett shabby chict vitt hem i varje nummer. Det kändes fräscht för tre-fyra år sedan men nu är i alla fall jag mätt på att se nötta möbler målade i vitt. Jag kan fortfarande tycka att det är fint (även om jag själv gillar lite mer färg) men juligt och inspirerande är det inte.

Har ni läst tidningarna och vad tyckte ni om dem?

2 kommentarer:

Anna sa...

Drömhem och trädgård var faktiskt över förväntan i år! har tyckt att de haft ungefär samma senaste åren före i år. AlltiHemmet har jag inte läst än, men det brukar vara en favorit. Kan även rekommendera Lanliv som jag tycker ger mycket inspiration, speciellt om man gillar det lite lantligare.

Lina sa...

Jag har Allers och AlltiHemmets jultidningar. Tyckte Allers tidning var helt okej, dock ingen höjdare. AlltiHemmet har jag precis börjar med, men den verkar mycket lovande! Har även inhandlat Amelias Jultidning och den verkar helt underbar, vilket är varför jag sparar den till sist!