torsdag 12 november 2009

Julstilar

Även om julen mest går i rött och vitt hemma hos oss betyder det inte att jag inte uppskattar pynt i andra stilar. Jag älskar att titta på julpynt i alla dess former och kan gå i timtal och "titta och glo" som sambon irriterat säger efter tredje varvet runt Åhléns julavdelning. Så för att få utlopp för mina okontrollerbara lustar kommer jag här försöka bjuda på ett par olika julstilar med förslag på julgransdekorationer och övrigt pynt. Först ut är den stil som jag älskar i teorin men aldrig riktigt kan leva med. Låt mig presentera:

Färgglatt och kitschigt

















Bilder från Boligmagasinet och Rice.

Humor är en viktig igrediens i denna julstil liksom mod. Mod att våga banda hämningslöst. Färg, massor av färg, är nyckeln till ett lyckat resultat och ovanpå det en rejäl dos glitter. En gran som följer detta tema dignar av färgglada kulor, glitter och glam. Knasiga julkulor är ett måste i färglad-kitschgranen och det finns det gott om hos landets stora butikskedjor. Passa på att bjuda in hela Noas ark till din gran för just nu kryllar det av julkulor i djurisk skepnad. Fåglar tycks vara extra på tapeten så varför inte låta ett par färggranna ugglor slå bo i granen? Komplettera med en gnistrande ljusslinga med många,många, små ljus så får du till den där gnistrande känslan. Vill man ta gå ännu ett steg längre väljer man färgade ljus med blink.

Julgransdekorationer från House Doctor, Indiska,Åhléns,Rice och Rusta. Klicka för att förstora bilden.





Sugen på en adventsstjärna som passar stilen? Slå till på en färgrann kreation i papp. Seagren har flera snygga varianter att välja mellan, bl.a. den här:


















Fyll en röd maribowl med favoritjulgodiset. Pynta vardagsrummet med dekorativa rådjur och renar och fyll fönstren med doftande blå och rosa hyacinter och njut av julens högtider i ditt färgsprakande hem!

7 kommentarer:

Anna sa...

Gillar oxå den färgglada och kitchiga julen, men har inte vågat aplicera det i mitt hem än. Det krävs även en riktigt vit bas för att det ska bli riktigt snyggt och det har jag ej =(. Tack för fina inspirationsbilder!

Jul i laloland sa...

Välkommen hem till mig =)
Det är sådär det ser ut runt jul, helt magnifikt!!!
Gud va glad jag blev att ditt inlägg.

Fridolin sa...

Anna: Vi har precis samma problem och jag tror i ärlighetens namn att pojkvännen skulle lägga in sitt veto om jag drog in så här mycket färg.

Jessica: Roligt att du uppskattade inlägget. Hade väldigt kul när jag skrev det även om min icke-fungerande förhandsgranskning ger mig gråa hår...

Lotta sa...

Jag känner precis som du: jag blir pigg och glad och det känns skoj och festligt, men jag skulle inte få ihop det själv.

Jessica: ser fram emot att se bilder på din jul framöver!

Jul i laloland sa...

Fridolin: Det är det bästa inslaget av alla jag läst i årets bloggar faktiskt. Något som tilltalade HELA mig hahaha =)

Lotta: Ja, jag ska spamma min egen blogg med bilder så ni kan se...men så är det ju det där med flytten mitt i allt...men det löser sig alltid. Jag borde även ta en tripp till min mor med kamera innan jul, för hennes hem borde ALLA julnördar se =)

Fridolin sa...

Härligt! Nu väntar i alla fall jag med spänd förväntan på att få se ditt hem.

Hanneles jul sa...

Läckert :)