torsdag 5 november 2009

Julmusik

Jag måste erkänna att jag är lite kluven när det gäller julmusik. De flesta svenska julsånger är otroligt vackra men framförs de av fel artist kan hela julkänslan gå förlorad. Carola, som nästintill blivit synonym med julmusik, har jag t.ex. väldigt svårt för. Det är något med hennes "sett att pressha fram ordeen" på som får håren på mina armar att ställa sig upp, dock inte av njutning. Hennes uttalanden i pressen bidrar väl inte heller till någon våg av lycka när hon dyker upp i rutan.

Någon vars röst jag verkligen tycker om är däremot Sissel Kyrkjebo. Hennes julskiva från åttiotalet "Glade jul" kanske vore något? I den här versionen av O helga natt når hon sjuka tonhöjder, i alla fall för en altstämma som jag.



Jag är nog lite smygnorsk för jag är även mycket förtjust i En stjerne skinner i natt (som Carola förövrigt har slaktat skandalöst i morgon-TV). Sjöng den i skolkören på gymnasiet och har gillat den skarpt sedan dess. Här framförs den på orginalspråk av Oslo Gopel Choir. Vacker sång, vackra kyrkor!


6 kommentarer:

lotta sa...

Håller med om Carola. Just artistera gör det ibland svårt att hitta bra inspelningar av favvojullåtarna.

Själv hör jag gärna någon med maffig stämma framföra låtarna. Loa Falkman till exempel. Sofia Källgren är inte fy skam heller.

Jul i laloland sa...

FY FAN va skönt med någon som liksom jag ogillar Carola nåt tå det grövsta.

Jag gillar gamla jullåtar med knaster. Sen gilla rjag även Last christmas och egentligen det mesta. Lika förvånat är at tjag älskar "bered en väg för herran", för kristen på något sätt är jag inte mer än att jag är västerlänning liksom. Men den ger mig rys. Jag tycker annars att Bing Crosby och Dean Martin och så är ljuvligt till jul. Eller Jussi Björling.

lotta sa...

Och Ella Fitzgerald. Det är jul, det.

Ulrika sa...

Fin musik! Verkligen! Skurvade upp högt! Blir nästan religiös!

Cecilia sa...

Jag håller med till hundra ... Carola och julsånger är ingen bra kombination, hon har som du säger slaktat vissa julsånger. Tyvärr. Hennes ambitioner skulle ha kunnat leda till något riktigt bra, men, nej :)
Jag tycker mest om när julsånger framförs av körer. Sissel är självklart också underbar, annars gillar jag mest de gamla sångarna, Sinatra, Dean Martin, Nat King Cole ... Brr, de ger rysningar av glädje!
/Cecilia

Elin - Julbloggen sa...

Hehe jag tycker inte heller om Carola! Varken som person eller sångerska. Hon är LÄSKIG!