måndag 20 december 2010

Födelsedagspresenter

I lördags fyllde jag år. Istället för en massa småpresenter bestämde jag och sambon att vi skulle köpa en riktig kamera, en systemkamera. Jag har tänkt på det bra länge men när vi har åkt till Elgiganten och Mediamarkt och jag känner konsumtionshysterin som pulserar där får jag lite ont i magen och blir stressad. Jag får teknikångest. Tänk om jag köper fel? Det är ju så mycket pengar. Tänk om den där kameran för en tusenlapp mer håller längre/fotar bättre i mörker/ har hållbarare objektiv? Och så går jag därifrån igen -tomhänt.

Jag vet ingenting om fotografi mer än att jag var urless på begränsningarna i min lilla kompaktkamera. Jag ville ha en kamera som såg ut som en riktigt kamera. Senast vi var på Media Markt försökte säljaren kränga på mig en liten rosa sak med en megastor roterbar display. "Suvverrrään om du ska fotta barn" menade den fryntliga göteborgaren. Men jag har ju inte ens några barn och jag vill leka fotograf-inte gå runt med något som känns som kameramotsvarigheten till Paris Hiltons chichuahua ville jag säga men det gjorde jag såklart inte utan tackade för informationen och gick hem -igen.

Sambon tog därför tag i det hela åt mig (för det är jag som kommer använda kameran mest) och beställde en Nikon D3100från nätet åt oss. Nu är vi alltså lyckliga ägare av denna krabat. Nu ska jag bara lära mig hur den funkar också...

Näst bästa presenten, som jag itne behöver förstå hur den funkar, är en gran. Mitt under fejandet av lägenheten ringer det på dörren. Jag blir rejält snopen för vi har ju inte ens bestämt någon tid med sambons föräldrar och vi bestämmer alltid en tid. Där stod de i alla fall med en gran under armen och sjöng "Ja, må hon leva!". Jag blev jätteglad. ag hade annars ställt in mig på att det inte skulle bli någon gran i år. Det är svårt att hämta granar i den här snön och svårt att frakta hem en köpt i vår lilla bil. Nu står den här på år balkong och väntar på att få komma in.

3 kommentarer:

Therese sa...

Vad roligt med ny kamera! Vi har också en digital systemkamera och det är fantastiskt. Min sambo kan mycket om dem och köper nya objektiv och så lite då och då, och så får jag använda fritt. Perfekt haha. :)

Kul med gran! Vi köpte vår igår.

Anonym sa...

Kanske blir fler "paketet" som du inte behöver veta hur de funkar. Ingen gran dock- vi får väl köpa vår i år för skogen är näst intill oframkomlig. Det hindrade ändå inte pappa att pulsa ut två dagar i rad. Han hittade ingen som var fin nog!!!!, så då kan du räkna ut hur de såg ut. Kram/M

Fridolin sa...

T: Ja det är kul men jag blir ju inte automatiskt en bättre fotograf tyvärr...Men ska ägna julen åt att läsa på om hur man fotar.

M: Herregud -har ni missväxt därnere? Pappa brukar väl inte vara så grankräsen? Eller så har du gjort honom så nervös med dina ratningar att han inte vågar ta vad som helst! :D