torsdag 30 december 2010

Juldagen "hemma"













Klockan 5.20 väcktes jag varsamt av min sambo. Ska vi kliva up pså kommer vi iväg? fårgade han. Jag var redan vaken så vi gick upp, åt frukost och bredde mackor. jag kokade vatten och packade ner en extra filt så som de uppmanat alla trafikanter att göra på TV. Jag kände mig lite orolig över bilresan. Trettio mil i halt väglag är inte riktigt vad man vill ha i julklapp. Det hade också snöat en del dagarna innan. Men vi packade bilen och strax före sju gled vi iväg på snöiga vägar.

Om dan före dopparedagen liksom julafton är årets mest trafikerade dagar så vågar jag nästan påstå att juldagen är motsatsen. Enstaka bilar passerade på vägen men i stort sett körde vi ensamma på motorvägen. Först i höjd med Örebro mötte vi fler bilar på vägen men vi kom fram helskinnade och oskaddade och kastades direkt in i julfirandet igen.

Min ena storasyster och hennes barn kom på julfika strax efter att vi kommit fram. Sedan kom även mellansystern med pojkvän så det blev trångt vid bordet. Mamma ställde fram lusebullar, saffranskaka, hasselötsmuffins, och -min favorit- mandelmusslor fyllda med körsbärssylt toppade med grädde och en marsipantomte. Varje jul säger hon att hon itne ska göra några för att de är så bökiga men jag är glad att hon glömmer sig. Det är så gott! ( Och mamma - detta innebär INTE att du måste fortsätta baka dem bara för att jag skrev så. Jag kan baka dem själv om jag blir sugen.)

Senare serverades julbord. Mamma hade som vanligt bullat upp med egeninlagd sill,två sorters lax, sillsallad (den RIKTIGA sorten!), kalvsylta, skinka, tunga och saltkött, två sorters hembakt bröd, prinskorv, köttbullar, revben, Janssons frestelse och kantarellomelett.

På kvällen spelade vi Rappakalja, drack glögg och smaksade godis. Blossas saffransglögg var ingen höjdare tycker jag förresten. Alldeles för spritig för min smak. Därefter var det paketudelning. Vi fick massa fina presenter. Mer om dem i ett eget inlägg.

1 kommentar:

Therese sa...

Tunnbrödet nere i hörnet på bilden ser otroligt gott ut!