onsdag 22 december 2010

I brist på mossa...













Snön är vacker men den ställer till med problem. Värst är det förstås på vägarna men den har också förorsakat ett litet lyxproblem i år. Det går inte att hämta in någon mossa och i alla butiker jag har varit säljer de bara vit mossa. Inte den frodiga bladmossan jag vill ha. Alltså fanns det ingen mossa till adventsljusfatet, inte heller till hyacintplanteringen så nu fick man ju bli lite uppfinningsrik. Ljusfatet fick därför en helt ny look i år. En gammal påse nötter som hittades längst in i speceriskåpet fick istället fylla tomrummet efter grönskan. Juligt så det förslår och om man toppar med några torkade apelsinskivor, kanelstänger och stjärnanis ser det inte bara julfint ut, det doftar gott också.

Hyacintgruppen var svårare att få till men eftersom jag är som jag är hade jag plockat vackra grankottar under höstens sista svampplockningstur och de kottarna kom väl till pass nu. Nu pryder de hyacintarrangemanget i vardagsrummet. Det blev riktigt sött och bröt av lite mot den annars lite sirliga skålen.

2 kommentarer:

Therese sa...

Det var väldigt fint både och! Top notch. Älskar kottar. :)

Sv: Tack, ja den är tät och fin med pynt. :) Haha, då har ni mer topp än vad vi har.
Tack så mycket! Pratade med mamma nu och hon, pappa och morfar har också blivit sjuka på samma sätt. :/

Fridolin sa...

Ja kottar är fint. Det har legat i en hink i arbetsrummet sen början av november så det var ju kul att de kom till användning.

Vi har nästan bara topp längst upp. Jag har inte tagit av nätet än för den har stått i farstun och acklimatiserat sig så vi får väl se hur den ser ut.

Fy vad trist att ni har blivit sjuka allihop. Hoppas verkligen att ni kryar på er!