tisdag 21 december 2010

Knäckbräck med blandade nötter

Jag orkade inte stå och kleta med knäckformar till glöggbjudningen. Istället gjorde jag knäckbräck. Smidigt och gott! Nötterna väljer du förstås som du vill. Jag använde mig av en blandning saltade nötter (torkade av litesalt) som jag hittade i affären med utländsk mat nere i vårt centrum. Den här varianten på knäck blir mer seg än bräckig i ärlighetens namn men god är den.

Knäckbräck
2 dl grädde
2 dl sirap
2 dl socker
ca 2,5 dl blandade nötter
2 msk smör

Koka upp alla ingredienser utom nötter och smör i en tjockbottnad gryta. Koka i ca 40 min tills smeten nått 130 grader eller håller för kulprovet. Jag använder alltid min digitala stektermometer till detta. Det fungerar mycket bättre än kulprov för jag lyckas aldrig få knäcken riktigt hård i alla fall.

Förbered en plåt genom att täcka den med papper och olja den lätt. Under det att smeten kokar hackar du nötterna grovt. När smeten nått rätt temperatur rör du ner dem och smöret i grytan. Slå sedan geanst upp smeten på det ojade papprt och styk ut smeten. Ställ kallt. Balkongen fungerar utmärkt som frys just nu. När smeten kallnat skär du knäcken i långa remsor som du bryter i bitar. (Går bra så länge kncäken är fryst). Smaska på!

Inga kommentarer: