söndag 5 december 2010

Saffransbullar med vanilj och kardemumma

Igår satte jag saffransdeg. Men i år bestämde jag mig för att baka något annat än de vanliga lussekatterna. Lussekatter är visserligen gott när de är rykande färska och hör Lucia till men jag hittar nästan alltid en påse i botten av frysen som inte har gått åt så nu har jag gjort bullar med glurr i istället. Vanlig saffransdeg men fylld med vanilj och kardemummasmör. De blev supergoda!







Saffransbullar med vanilj och kardemumma
50 g jäst (jag använde torrjäst)
100 g smör
5 dl mjölk
1 burk kesella 10%
1,5 dl socker
½ tsk salt
2 påsar saffran (0,5 g)
ca 1,5 dl russin
15-17 dl vetemjöl

Fyllning: 150-200 g smör
3 dl socker
3 msk vaniljsocker
1 krm stött kardemumma

Dekoration:
1-2 vispade ägg
Mandelspån eller pärlsocker att strö på.

Blanda mjöl, jäst (om du bakar med torrjäst) socker, salt och saffran väl i en bunke. Smält smöret och slå på mjölken. Värm till 40 grader. (Det kan vara smart att blanda i saffranet här istället för i mjölet så att det löser sig bättre.) Rör ned kesellan och russinen i mjölblandningen och tillsätt degspadet. Bearbeta degen väl. Låt jäsa i 30-40 minuter under duk. Blanda under tiden til lfyllningen och låt den stå i rumstemperatur så att smöret blir lätt att breda ut.

Förbered två plåtar genom att ställa ut bakformar ca 24 st på varje plåt. Dela degen i två delar och kavla ut den i stora rektanglar. Bred ut fyllningen över fyrkanten och rulla hop den hårt från långsidan. Skär rullen i 24 bitar. Lägg bitarna i bakformarna. Låt åter jäsa i 30 minuter innan du penslar dem med ägg och strör över mandelspån eller pärlsocker. Grädda i 225 grader i 8-10 minuter tills bullarna fått vacker färg.

4 kommentarer:

ASSA sa...

Mmmm høres gode ut ja :)

Juletanten sa...

Mmmm, gott. Jag bakade mina med smör, russin och mandelmassa.

Tångsnällans blogg sa...

Hej! Dom här bullarna måste jag bara baka! Gud vad det låter gott!! Hälsningar Crea

Fridolin sa...

ASSA/Crea: Ja de blev goda och lite mumsigare än de vanliga lussekatterna.

Juletanten: Mandelmassa är ju en klassiker. Hade tänkt ta det först men hade glömt att jag redan använt upp den till annat när jag redan hade satt degen...