onsdag 22 december 2010

Matig sallad med vintersmak













Den här linssalladen har jag gjort många gånger och särskilt på vintern. Igår lade jag till lite nya ingredienser såsom ädelost och fänkål men grunden - potatis och gröna linser är alltid den samma. Vill man köra ett helt vegetariskt alternativ tar man förstås bort baconet men osten behövs nog för att bidra med lite sälta.

Har man överbliven potatis tar man den men då kan man med fördel värma den lite innan den blandas i salladen eftersom värmen frigör smakerna mer och så tycker jag att varm/ljummen mat mättar lite bättre, fast det är nog inbillning.

Linssallad med vintersmak
3 medelstora kokta potatisar
1,5 dl kokta linser
1 rött äpple, typ Ingrid Marie
ca 50 g ruccolasallad
en näve nötter -jag använde en färdig nötblandning igår men hessel- och valnötter är annars perfekta till
litet stånd fänkål
1 pkt bacon
ca 30 g Stiltonost

Dressing:
1 tsk grovkornig Dijonsenap
1 msk vitvinsvinäger
1 liten vitlöksklyfta
3 msk rapsolja
svartpeppar

Ta fram en stor skål och börja med att blanda till dressingen. Tärna potatisen och värm den om det behövs. Rör ned potatisbitarna och linserna i dressingen. Skär fänkålen i små strimlor och tärna äpplet i små bitar. Skölj ruccolan och rör ned alltsammans i salladen. Skär baconet i mindre bitar och kanperstel det i sitt eget fett i en stekpanna. Låt baconbitarna rinna av på hushållspapper. Rör sedan ned det i salladen. Smula också ned osten och rör om försiktigt. Grovhacka nötterna och toppa salladen med dem. Servera gärna salladen på ett snyggt serveringsfat. (Det gjorde jag inte igår för så mycket orkade jag inte diska).

1 kommentar:

Therese sa...

Mmm, låter jättegott! Och ser väldigt gott ut. :) Ska nog testa detta, men utan bacon då. Haha, "stiltonost" tycker jag först såg ut som Stilnoct, vilket ju är sömnmedel har jag förstått. Det vore inte så bra att ha i. :)