måndag 21 december 2009

Eldfest på Rosendals trädgård

Igår var det stängning för säsongen på Rosendals trädgård och också dags för den årliga eldfesten. Mig hade den här eldfesten gått helt förbi trots att jag har bott rätt länge i Stockholm nu, men en kompis, som i sin tur känner en kompis som jobbat på stället, drog med mig till Rosendal igår.

Vi började med en promenad från Gamla Stan med ett stopp för en fika på Nationalmuseum och sedan pulsade vi vidare i snön utmed Strandvägen och vidare ut på Djurgården. Vi kom precis i tid för den avslutande eldcermonin och möttes av en procession med eldgycklare som suggestivt trummande dansade fram mot oss i vida ullkappor. Processionen vandrade ut till en liten glänta mellan träden där de stannade och där bjöd de sedan på stämsång i medeltida stil, eldspel och dans. Jag fick lite Ronjarövardötter känsla faktiskt, särskilt som de blåste i någon typ av didgeridooliknande blåsinstrument. All snö bidrog förstås till att förstärka stämningen ytterligare.

Efter skådespelet återvände vi upp till växthuset för att värma oss med glögg och goda sockerbullar med saffran. På det hela taget en mycket lyckad afton men jag trodde att mina tår skulle löpa risk för amputation eftersom de kändes stelfrusna raggsockor och vinterkängor till trots.

Bilderna är tagna med mobilkamera så kvaliten är inte något vidare. Jag spelade även in lite videoklipp men har inte lyckats få dem att funka i datorn tyvärr. Får se om jag kan klura ut en lösning på detta...

3 kommentarer:

Jul i laloland sa...

Jag har en kompis som jobbar extra och har jobbat på Rosendal, men han har minsann aldrig sagt något om en eldfest =(
Får ta ett snack med honom om det.
verkar som en himla mysig kväll. Själv var jag ute och vandrade in my new hood och tittade in i alla julprydda fönster jag såg. Det är så mysigt att titta på julklädda fönster, speciellt när det är mörkt ute och stilla på gator och torg.
P.s. Jag saknar stockholm i decembertid!
D.s.

Fridolin sa...

Visst är det mysigt och går runt och titta på alla fina fönster! Min sambo brukar retas och säga att jag är fönstertittare och jag står gärna för det i juletid.Tycker att det känns rätt hamrlöst att titta efter amaryllisar och adventsstjärnor...

Anonym sa...

Lyckliga Du som bor nära alla trevliga attraktioner. Sala ligger alltför långt bort från storstaden....
God Jul till Er båda