tisdag 22 december 2009

Om godistillverkning och illaluktande rödfärg















Idag först har jag känt att jag har tid och lust att göra lite julgodis. Eftersom vi inte kommer att fira jul på hemmplan behöver jag inte tänka på en massa julmat men det kan vara roligt att ge bort lite hemgjort godis i juklapp tycker jag, plus att det är väldigt kul att göra också. Just nu pågår tillverkning av mintkyssar och hasselnötskonfekt (nytt för i år). Jag är lite orolig att mintkyssarna inte kommer att hinna torka ordentligt i tid men jag satte igång 7 imorse när sambon gick till jobbet så det borde ju gå vägen.

Att baka mintkyssar kl 7 på morgonen är annars inget jag rekommenderar. Hjärnan är liksom inte riktigt med. Det stod 500 g florsocker i receptet och jag mätte glatt upp 500 ml i mätglaset och undrade sedan varför smeten var så lös till jag insåg mitt misstag. Nåja det var ju ganska lätt åtgärdat men nästa problem var lite klurigare.

Jag brukar färga halva mintkyssemassan med röd hushållsfärg så att hälften bir rosa och hälften vita. Jag öppnade flaskan och droppade i färgen och hua vad den luktade! Det luktade riktigt illa så jag kontrollerade datumet men tyckte att det verkade skumt att hushållsfärg kan bli dålig på det sättet. Jag googlade därför för att ta reda på vad för otäcka saker som kan hända om man förtär för gammal karamellfärg. Ingenting verkade det som men så hittade jag en artikel där det stod att Dr Oetker hade fått lov att dra in sin röda karamellfärg förra året p.g.a. att den luktade "förfärligt". Jag insåg att jag var innehavare till en av förra årets äckelfärgflaskor men upptäckte det först nu då jag aldrig behövde öppna färgen förra julen. Färgen hade dragits in från butikerna och hotade visst alla marsipantomtar att få gröna eller blå luvor istället men tillverkaren försäkrade att färgen inte var farlig på något vis. Vi får väl se om mintkyssarna går att äta. Man kanske skulle börja färga med bär istället?

1 kommentar:

Jessica sa...

Alltså I KNOW!
Whaté F---k! När jag skulle baka brysselkex för tre veckor sen stank det fan skit i princip i hela köket av karamellfärgen, så jäkla nasty. Men okej, då vet jag för min färg är också från förra året.
När jag var liten luktade den minsann ingenting.

Hasselnötsgrejerna ser goda ut. Kanske testar =)