måndag 7 december 2009

Söt, salt och knaprig sallad














Den här smakrika salladen är inspirerad av ett recept som jag läst någonstans men inte alls kan minnas var. Jag tror att det innehöll fler ingredienser än jag har använt här men så här gjorde jag igår i alla fall.

1 pkt ruccolasallad
3/4 granatäpple
en liten bit västerbottenost
knappt 1 dl hasselnötter
ca 1 msk god rapsolja
flingsalt
svartpeppar

Skölj ruccolasalladen noggrant och låt den rinna av väl. Rosta hasselnötterna i en stekpanna. Passa så att de inte bränner. Fördela salladen över ett serveringsfat. Klyv granatäpplet pressa ut saft och kärnor över salladen och blanda runt. Strö över hasselnötterna och smula över osten. Ringla över lite rapsolja och krydda med ett par drag från svartpepparkvarnen och strö över lite flingsalt.

4 kommentarer:

Anna sa...

Hej, låter supergott!
Jag har ett liknande recept sättet man kanderar valnötter I socker och lite salt. Man blandar även ihop ruccolan med macheé sallad och buyer ut granatäpplet not hallon. Jag serverar gärna ljummen kycklingfilé till det och stänker på en schysst balsamvinäger. Kanske skulle fallacy I smaken om du gillar den typen av smakblandningar :-)
Anna

Anna sa...

Låter gott, förutom osten då (gillar ej ost). Granatäpple är riktigt gott i sallad!

Fridolin sa...

Snöflingan: Det låter riktigt smaskigt det också.

Anna: Själv älskar jag ost i alla dess former men den här salladen faktiskt funkar nog lika bra eller kanske rent av bättre utan ost för osten kändes faktiskt lite överflödig här.

Jul i laloland sa...

LÅter asgött. Om man tar bort osten. Jag gillar inte ost..och faktiskt inte olja heller, men annars =)