lördag 19 december 2009

Hetpotatisen Lucia -en demokratifråga?

Jag har ju helt glömt att berätta om skolans luciatåg som jag hade nöjet att se förra fredagen. Förra året vikarierade jag på en annan skolan och där hade superambitiösa musiklärarna satt ihop en fantastisk föreställning med välrepeterade jullåtar. Min nya skolas luciatåg var lite annorlunda.

Det var stort rabalder på skolan dagen innan luciafirandet skulle gå av stapeln. Ja, Lucia blev en riktigt het potatis i personalrummet skulle jag vilja säga. Anledningen var att elevrådet drivit igenom att även pojkar skulle kunna väljas till Lucia i linje med den likabehandlingsplan skolan arbetar efter. Flera flickor hade upplevt att luciafirandet och utnämningen av lucian hade blivit något slags skönhetstävling där bara de populäraste tjejerna fick ta plats och var trötta på det och ur detta hade förslaget fötts. Omröstningen gick av stapeln och en kille vann omröstningen.

Nu blev det ett mindre ramaskri. De flesta kollegorna verkade tycka att detta var rent och skärt trams. Själv kände jag varför inte så länge eleverna sköter det snyggt? Min största farhåga var att det skulle bli någon slags mobbningsaktivitet där man skulel försöka göra bort kompisen genom att rösta på en någon som verkligen inte ville vara Lucia eller att Lucian skulle bli utskrattad i aulan. Men eleverna skötte sig exemplariskt när den 1,85 långa lucian tågade in med tända ljus på huvudet. Ingen skrattade eller fnissade (förutom när tomtenissarna helt glömde bort texten och nynnade sig igenom sina verser av tomtevisan) och luciatåget var stämningsfullt och seriöst som sig bör. Tydligen hade ett upprop gått ut på facebook dagen innan om att det här var elevernas chans att visa sitt inflytande i skolfrågor och att alla måste samarbeta för att bli tagna på allvar. Jag är stolt över elevernas engagemang och log lite inombords över att de gjorde det så bra trots alla olyckskorpars kraxande tidigare.

3 kommentarer:

Metronyx sa...

Jag är glad att ni har elever som visar att gränser kan brytas och invanda tankemönster ändras. Tyvärr är ett öppet sinnelag ingen garanti för att man är lärare. I många frågor blir jag häpen över hur många konservativa ideér som lever kvar i skolvärlden.Heder åt barnen.

Jul i laloland sa...

UNDERBART!
Inte mer än rätt. Det är när eleverna själva bryter könsroller och mönster och mallar som man uppnått något. Detta är om något en demokratisk process och ett statement att de inte ställer upp på gamla konservativa roller längre. Superbra!
Men usch va irriterande att lärarna blir upprörda, skämmes att arbeta i skola, vara förebild för unga människor och sedan inte stödja en sådan här process, det är fan illa. GO KIDS!

lotta sa...

Underbart! (Lucian alltså, inte dina kollegors gnällande.)