tisdag 22 december 2009

Gå-bort-present

Under hela året diskar och sparar jag glasburkar för att sedan kunna återanvända vid jul och fylla med diverse godis eller annat gott, t.e.x fikonmarmelad eller saffranspäron. Sambon brukar frusta lite irriterat när skåpet börjar bli lite väl fyllt någon gång i september. Han förstår sig inte alltid på mitt julande.

I december fyller man burkarna med det man önskar ge bort och sedan kan man pynta dem lite fint. Jag brukar klippa ut en liten fyrkantig bit omslagspapper eller dubbla bitar olikfärgat silkepapper som jag sen knyter om locket med fina band. Locket kan man dekorera med ett bokmärke eller ett fint julklistermärke och det kan se fint och lite rustikt ut att hänga på en grankvist t.ex. Här ovan gjorde jag det väldigt enkelt för mig och körde på röd-vitttema men här finns ju utrymme för att pynta efter eget tycke och smak. Burken på bilden är ett gammalt senapsglas som fyllts med Annas goda chutney och den lilla påsen fylldes med rågkexen jag bakade för ett tag sedan. Väldigt trevlig och uppskattad gå-bort-present.

Inga kommentarer: