tisdag 1 december 2009

SVT:s julkalender 2009

Så har årets julkalender äntligen haft premiär och jag har just sett första avsnittet. Jag inser att jag börjat bli gammal och gaggig som sitter här och tänker att julkalendern var bättre förr. Kanske för att man var i rätt ålder men en riktigt bra julkalender ska väl kunna appelera till alla åldrar?

Julstämning fanns det dock en hel del i årets kalender. Två pensionerade superhjältar har flyttat tíll planeten Julstjärnan där man firar jul året om. Husen är byggda av halm eller paket och fläkten i superhjältarnas hus är formad som en tomteluva. Såna detaljer gillar jag, men superhjältar? Nja, jag tycker alltid den typen av karaktärer blir lite tramsigt ojuliga. Jag skulle hellre se en julsaga à la det susar i säven eller i Beatrix Potter anda. Å andra sidan hörde jag några ivrigt diskuterande tonåringar på tunnelbanan idag som nästan grät av glädje över att få återse Super-snälla-silver-Sara och Stål-Henrik så det kanske är en generations grej det här? Vad tycker ni om kalendern? Den kanske tar sig?

2 kommentarer:

Metronyx sa...

Ha,ha när du säger Bea Potter. Jag älskade denhär filmen de brukade visa den 23 varje år, varför tog de bort den? Min man grimaserar varje gång jag pratar om den men jag håller med du.

Cecilia sa...

Jag tyckte årets julkalender var blä ... jag tror inte att det handlar om åldern, för som du säger, julkalendern ska passa för alla åldrar! Men den här Superhjältejul, den var för hysterisk, jag var tvungen att stänga av teven för jag orkade bara inte se! Egentligen förstår jag inte hur man kan misslyckas så med en julkalender ... Kanske handlar det om lathet?
/Cecilia